Vertical First.

Floris van den Elshout

De trein tussen Eindhoven en Amsterdam is voor mij als een bezoekje aan de dierentuin: een buitenkansje om de homo universalis te bestuderen, waarvan het gedrag dramatisch is veranderd. Voorheen keek de dierensoort uit het raam of las een krantje. Tegenwoordig zijn ze meer en meer bezig met hun mobiele telefoon. Terwijl de trein voortraast, kijk ik dus graag naar waar zij naar kijken. Heel voorzichtig zonder ze te storen in hun natuurlijke habitat.

Je kunt deze soort verdelen in grofweg twee groepen. De ‘on-demanders’ en de ‘socials’. De eerste, wat passievere groep opent als ze zitten de Netflix-app, draait hun scherm en staren vervolgens een uur apathisch naar hun scherm. De tweede groep handelt heel anders. Deze gebruikt hun telefoon rechtop en hanteert de dictatuur van de duim. Ze tappen niet om een video in fullscreen te kunnen zien en het draaien van het scherm is al helemaal uit den boze. Als het ze niet boeit wat ze zien, is de swipe dichtbij. Geen wonder dat Facebook tegenwoordig 9:16 of vierkant als default video-formats adviseert. Consumenten willen vertical video, maar willen merken dat ook? Het afgelopen jaar hebben we heel wat klanten moeten overtuigen van de effectiviteit van vertical. Bijzonder, want daardoor zou je zeggen dat het een no-brainer is. Waarom zou je genoegen nemen met een kwart van het scherm, als je helemaal kunt vullen met advertenties, voor hetzelfde tarief? Uit onderzoek door Facebook blijkt bovendien dat vertical video een veel hogere brandlift geeft.

Ik wil vertical en nu?
Een vertical video maken begint nog voordat je het eerste shot hebt gedraaid: in de concept- en productiefase. Voor je start met de video nadenken over je kadering en titels is essentieel. Want wanneer je drie vrolijke vrienden op ’n bank in de edit bij elkaar op schoot moeten gaan zitten, wordt het lastig. In deze post een aantal zaken die we het afgelopen half jaar bij de ontwikkeling van verschillende vertical video’s hebben ontdekt.

1. Ondertiteling
Via een dialoog het verhaal te vertellen op Facebook is een uitdaging. Met een beetje geluk kijkt tien procent je video mét geluid. Over het algemeen werkt een visueel gedreven verhaal dus beter. Voor Staatsloterij (je vindt ‘m hieronder) was de opdracht bijvoorbeeld om vijf verschillende puzzelstukken naar een locatie te brengen. Je hebt niet veel dialoog nodig om het verhaal te kunnen volgen. In de video wordt ondertiteling alleen gebruikt om de beleving van de spelers weer te geven. Ondertitelen is voor video’s noodzakelijk en voor vertical video vooral een uitdaging. Omdat er minder ruimte is dan in een 16:9 videoformaat moeten zinnen korter.

 

Een ander interessant gegeven deelde Angela, Blossom Strategist, onlangs met me. Ze vertelde me dat uit onderzoek bleek dat de gemiddelde leessnelheid van tekst veel hoger is wanneer de tekst op dezelfde locatie verschijnt. Gemiddeld kunnen mensen zo’n 200 woorden per minuut lezen. Laat je de woorden echter op exact dezelfde locatie zien, waarbij de ogen veel minder heen en hoeven te bewegen, dan kan de tekstsnelheid omhoog. Tot zo’n 500 woorden per minuut (!). Een beetje zoals de snel lees-apps voor je mobiele telefoon werken. Een interessante gedachte, als het op ondertiteling voor vertical video aankomt. Als het beeld minder breed is, en de ogen dus minder hoeven te bewegen, kunnen we wellicht in minder tijd méér informatie overbrengen.

Een ander aspect is de locatie van de ondertiteling. Je zou zeggen dat onderin beeld de enige juiste plek is, toch werkt het in vertical soms beter op een andere plaats. In de video’s die we maakten voor Krasloten, bleek juist bovenin de beste optie te zijn. Ondertitelteksten veranderen hier wel bijna in titels. Interessant hoe vertical de status-quo van de juiste plaats voor ondertiteling ter discussie stelt.


2. Titels

Het is bijna jammer dat onze ogen horizontaal en niet verticaal in ons hoofd zitten. Het zou ons leven zoveel makkelijker maken als het gaat om het lezen van titels in vertical video. De afstand vraagt veel van onze ogen als we moeten schakelen tussen titels boven en ondertiteling onder. De afstand tussen deze twee is dus belangrijk.

Wil je zeker weten dat iets gelezen wordt, dan moet de achtergrond rustig zijn. Handig dat je voor je gaat draaien in de shotlist ook een aantal backdrops of rustige scènes meeneemt. Ook slim: je grafische elementen en titels ontwerpen en de positie ervan bepalen voordat je gaat opnemen. Beetje jammer als er over dat prachtige shot een dikke titel moet komen of als dat je het packshot nét niet lekker in beeld ziet, omdat er ook tekst nodig is in dat shot.

3. Splitscreen
Splitscreen kan helpen bij het vasthouden van de aandacht van de kijker. Door verschillende perspectieven te laten zien heeft de kijker wat te kijken. In het project Swe-Dish dat we maakten voor WASA gebruikten we split-screen, waardoor we de verschillende handelingen van het recept konden laten zien en tegelijkertijd vertelde de hoofdpersoon via ondertiteling het verhaal.

 

4. Kadering
Voorbereiden op een shoot voor een vertical video betekent ook: nadenken over kadering. Verplaatsingen over de horizontale-as werken logischerwijs minder of niet, maar verticaal juist weer wel. Je moet dus in je storyline al nadenken over de kadering die je kijker geboeid houdt. Trappen, deuren, liften: allemaal perfect voor vertical video. Tilt bewegingen en spelen met wat zich binnen en buiten het kader afspeelt, werken ook goed. Of een idee dat gemaakt lijkt te zijn voor vertical video’s, zoals de campagne die we maakten voor Snickers.

 

Perfect, omdat het ging over het hooghouden van een bal. Vertical biedt je niet minder opties, je moet het alleen anders benaderen. Anders over de term: ‘wide-shot’ nadenken. Geen uitgestrekte savannes, maar ‘bewegen’ van boven naar beneden. Iets waar een drone op een functionele manier een waardevolle bijdrage aan leveren.

5. Krekels
Daar is hij dan, je glorieuze moment. Eindelijk ben je zover dat je edit gedeeld kan worden met de klant. In zijn volle ornaat, in de best denkbare situatie. Je dimt de lichten, draait de speakers open, houd je adem in en zegt: “Laten we het deze keer eens anders doen”. Tijd om ze de url van de mockup die je gemaakt hebt in de creativehub (url) te sms’en, zodat ze de video lekker op hun eigen telefoon kunnen bekijken. Zonder geluid. Best spannend. Ik moet toegeven, het kost iets meer moeite om de handen op elkaar te krijgen. De eerste keer dat ik samen met een klant anderhalve minuut video keek zonder geluid, waren er aan het eind alleen krekels te horen en licht beteuterde gezichten te zien. Net als de klant vond ik de edit mét geluid ook echt veel beter. Terug waren de geluidseffecten, de pompende muziek en vrolijke dialogen. Maar wie houdt wie nou voor de gek? Zonder geluid, in vertical: zó kijkt de wereld op Facebook naar je content. Hier moeten we op editen en zo moet het ook beoordeeld worden.

6. Beeldvoering
Interessant genoeg vraagt de snelheid van de montage meestal een wat langzamer tempo voor een video zonder geluid. Geluid helpt je van de ene naar de andere scène. Ontbreekt dit, dan heeft de kijker meer tijd nodig om te snappen wat je wilt laten zien. Een goede edit voor social is een edit die de perfecte balans weet te vinden tussen een met- en zonder audio versterkte situatie.

Vertical is een fantastisch formaat én een uitdaging van concept tot executie. Voor creatieve bureaus en productiemaatschappijen. Het is een freak of nature, een formaat wat de komende periode alleen nog maar dominanter zal worden. Denk maar aan de enorme groei die Instagram Stories aan het doormaken is. We zijn nog lang niet uitgekeken en er is nog een lange weg te gaan tot we de potentie van het formaat volledig en optimaal benutten.

Het blijft leuk. Jij hebt vast nog meer ervaringen dus deel ze met ons!